søndag 15. mai 2011

Mini 17 Mai Cupcakes


I dag har jeg bakt cupcakes til 17 mai. Både i vanlig størrelse og mini størrelse.
Jeg elsker passion4baking.com og har funnet mine favoritt cupcake oppskrifter der.
I dag bakte jeg vaniljecupcakes. De ble veldig gode.
Som frosting brukte jeg Passion4baking.com sin " Hvit sjokolade frosting" og så smarties
i rødt og blå som pynt. Og et Norsk flagg på kaken i midten

VANILJE CUPCAKES 
3     dl     sukker
200 gr     smør
4             egg
5     dl     mel
1,5  ts     bakepulver
3     dl     vaniljevisp el kremfløte
2     ss     vanilje extract el vaniljefrø

Mykt smør, Sukker og vanilje has i en mixebolle og mixes til det blir fluffy og fin konsistens.
Ett og ett egg tilsettes om gangen. La det piske 3 min mellom hvert egg. Skrap sidene av bollen
før du tilsetter neste egg.  Miks videre i ca 5 min.

Bland mel og bakepulver godt. Sikt melet , hell i vaniljevispen / kremfløten. Fyll hver form 3/4 fulle.
Stekes på ca 200 gr i ca 15 min.

Mine kommentarer:
  • Vaniljevisp må kjøpes i Sverige. Den har lang holdbarhet, så jeg hamstrer de gangene jeg er der.
  • Min scoup er 50 mm. Det blir altfor mye for mini formene, så jeg brukte 1/2 scoup.

HVIT SJOKOLADE FROSTING

4     dl     melis
230 gr     smør
200 gr     hvit sjokolade
2     ss     vanilje extract

Hell melis og mykt smør i en mixe bolle. Det er viktig at det er mykt.
Start på lav styrke i starten før alt er blandet. Miks til det er fluffy.
Smelt sjokoladen enten i micro eller over vannbad. Hell i bollen og bland litt til.
Tilsett vaniljeextract og pisk litt til og så litt farge fra Wilton el annet merke.

Mine kommentarer:
- Jeg har brukt hvit sjokolade fra Freia. Det viktigste er at det er god og bra.
- Jeg bruker usaltet meierismør
- Vaniljeextract kjøper jeg hos TREL.no

I denne frostingen hadde jeg i hvit farge fra Wilton, den har jeg kjøpt på Cacas i Oslo.

Jeg har kjøpt sprøyteposer fra PALS og har brukt wilton tipp 1D (kjøpt hos TREL.NO)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar