fredag 25. februar 2011

Midtsommer Pavlova

En av mine favoritt kaker som alltid er å finne på mine kakebord : )
Den forsvinner alltid, så den er nok en favoritt hos flere.
Jeg har funnet oppskriven hos detsoteliv.no


4           Eggehviter
200 g    Sukker
0,5  ts   Vineddik
1,5  ss   Maizena

Fyll:
3     dl   Kremfløte
3     ts   Vaniljesukker

Pynt:
              Friske bær
              Melisdryss

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt om litt under kraftig pisking. Pisk lenge ca 20 min.
med en mikser sånna at det blir en tykk margengs.  Bland forsiktig i eddik og maizena.

Tegn opp eller gjør som meg fordel marengsen på et bakepapirkledd stekeplate i en sirkel.
Det skal være en liten tykk kake. Bruk en slikkepott å formen den som du vil.
Lag gjerne en liten grop på toppen av kaken.

Sett kaken inn i forvarmet ovn og stek kaken i 1 1/2 time. Skru av varmen og sett ovensdøren på gløtt og la kaken stå til den er kald.

Pisk kremfløte og vaniljesukker til krem. Fordel kremen på toppen av kaken og pynt med friske bær.
Sikt over melis rett før servering.

På detsoteliv.no skriver de at det er viktig å ikke droppe eddiken. Da får den den riktige myke og litt seige konsistensen.
Jo lenger man pisker den, jo mindre vil den flyte utover under steking

Jeg baker denne gjerne et par dager før jeg skal bruke den og pakker den godt inn i folie.
Jeg pynter den alltid samme dag som den skal serveres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar