mandag 28. februar 2011

Bær til begjær



Dette er blitt min faste bløtkake. Det er alltid denne oppskriften jeg bruker.
Jeg har funnet oppskriften i et blad, men husker ikke i hvilket blad det var.

Sukkerbunn:
6          Egg
150  g  Sukker
150  g  Hvetemel
1     ts  Bakepulver


Dynking:
1    dl   Eplejuice

Fyll:
150 g   Ferdig vaniljekrem
2    dl  Friske blåbær
2    dl   Friske Bringebær
2    dl   Friske Jordbær
5    dl   Kremfløte
            Sukker etter smak

Marsipanlokk:
1          Odense ferdiglokk el 300 g marsipan

Pynt:
             Friske blåbær
             Friske Bringebær
             Sitronmelisse

Stekes ved 175 i ca 35 min i en 26 cm form
Springform på rist, miderste rille

Kakebunn:
Pisk eggg og sukker til eggedosis. sikt hvetemel og bakepulver og vend dette forsiktig inn i eggedosisen. Hell i springform og stekes som angitt. Avkjøles på rist i formen.

Fyll kaken:
Del kakebunnen i 3 lag og dynk alle lagene med 3-4 ss juice. Bre vaniljekrem over 1 bunn og dryss blåbær over. Legg neste bunn oppå. Del jordbæren  i 2-4 biter og rør dem litt inn i ca halvparten av kremen. Fordel jordbærkremen oppå bunnen. Legg på den siste kakebunnen på toppen og bre resten av kremen over og rundt kaken.

Marsipanlokket:
Klipp en sirkel i papir (ca 12 cm i diameter) og legg denne på toppen av kaken. Da Setter ikke lokket seg fast. Legg på ferdig lokk . Ha litt mel på fingerne. Skjær igjennom med en tynn spiss kniv og brett ut marsipanen. Pynt med bær og krem.


Kjempegod kake og anbefales : ) Jeg har aldri brukt marsipan på , men heller pyntet med friske bær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar